עולם העסקים בסין - על עבודה ותרבות

דף הבית >> מאמרים >> כללי >> עולם העסקים בסין - על עבודה ותרבות

בוודאי שמעתם בעבר את הביטוי "מדבר סינית". הכוונה היא כמובן לאדם המדבר בשפה, או נוהג במנהגים אשר נראים לנו לא ברורים או לא מובנים. אך מה קורה כאשר האדם הדובר סינית, הוא אכן סיני, ויתרה מכך - אדם סיני אשר עליכם לנהל איתו משא ומתן עסקי?

בפוסט הקרוב בוודאי לא אוכל ללמד אתכם סינית, אך כן אוכל להסביר לכם מעט על המנטאליות העסקית של הסינים, בכדי שתוכלו גם אתם להבין כיצד להתנהל עם שותפים עסקיים אשר משתייכים לתרבות שונה מאוד משלנו.

ברוכים הבאים לסין

את השוני בתרבות תוכלו להרגיש כבר ברגע היציאה משדה התעופה. השפה השונה, הסגנון האדריכלי המעניין וכמובן העיטורים והשפה הגראפית של הסינים היא מאוד שונה מכל המוכר לנו בעולם המערבי, ועדיין לא הזכרנו את נהגי המוניות שלעולם לא דוברים אנגלית, את סגנון הנהיגה הפרוע והלא מאורגן (ואם ישראלי אומר זאת, היו סמוכים ובטוחים שמדובר בכאוס) ואת זכות הקדימה בכבישים - אוטובוסים ומשאיות, מכוניות, אופנועים, אופניים ובני אדם בסדר הזה.

השוני התרבותי וההבדלים הרבים הם אלו שמאפשרים ומהווים את הבסיס לקשרים העסקיים שלנו עם סין, כאשר אנו יכולים לספק להם מענה לצרכים שהם טרם מצאו להם פתרון ראוי.

העיקרון החשוב ביותר בכל הנוגע לקשרים עסקיים בסין הוא עיקרון ה"גואנשי" (Guanxi) אשר מהווה את הבסיס לכל קשר עסקי, עקרון האמון ההדדי בשילוב הקשרים העסקיים של כל אחד מהצדדים. למעשה ללא קשרים ראשוניים בסין, קשה מאוד לפתוח בקשרים עסקיים חדשים שכן לסינים מאוד חשובה ההיכרות הראשונית והרקע העסקי של כל אדם.

באם אכן נמצא שיש קשר עסקי רלוונטי עם שותף אפשרי בסין, ניתן יהיה לתאם פגישה עסקית ולדון בתמונה הגדולה מאוד. הסינים מאוד מקפידים על היכרות אישית עם הצדדים השונים בכל עסקה ולכן הם נוטים לפתוח כל היכרות עסקית בארוחת ערב בה יוכלו הצדדים להכיר האחד את השני באופן טוב ומעמיק יותר. רק לאחר שאוכלים מספר ארוחות ערב יחדיו, לומדים לשתות ביחד ונוצרה כימיה ניתן לעבור ולדבר על הפרטים ברזולוציה נמוכה יותר.

ארוחה עסקית בנוסח סיני

ארוחת הערב מתנהלת גם היא באופן שעלול להראות מעט שונה למבקר מבחוץ. מדובר באירוע רב משתתפים הנערך בחדרים פרטיים עם שולחנות שקופים מסתובבים. בארוחה זו ישנו תהליך הושבה מוקפד בו מתיישבים המוזמנים על פי הדרג שלהם ביחס לשאר האורחים. מזמין הארוחה, האדם אשר משלם עבור האירוע, מתיישב במושב שנמצא אל מול הדלת, מימינו ומשמאלו אורחי הכבוד וכן הלאה העצה הכי טובה שאני יכול לתת לכם אם תמצאו את עצמכם בארוחה סינית, היא פשוט לחכות שיושיבו אתכם ולא לנקוט ביוזמה ישראלית ולשבת היכן שבא לכם - זה יאריך את טקס ההושבה בעוד מספר דקות ויגרום לסינים לבלבול.

לאחר שכולם מתיישבים, האוכל מוגש. כאן מאוד חשוב שלא תצפו לקבל שניצל, סטייק או כל דבר אחר אשר עשוי להראות לכם מוכר. המטבח הסיני הוא מטבח מאוד עשיר, צבעוני ולא שגרתי לחך המערבי. אחד העובדים שלנו בסין פעם סיפר לי שהם נוטים לומר על עצמם שהם אוכלים כל מה שיש לו ארבע רגליים והוא לא כיסא או שולחן וכל מה שיש לו שתי רגליים והוא לא בן אדם. יחד עם האוכל מגישים הסינים את משקה הבייג'ו (Baijiu) משקה אלכוהולי בעל 40 - 60 אחוזי אלכוהול, משקה אשר לטענתם מסייע לקירוב הלבבות והנעמת האווירה בשולחן.

מן הראוי לציין ואולי אף להזהיר את אלו מביננו שהטיפה המרה היא לא כוס התה שלהם שקיימת תחרות סמויה (ואף גלויה לעיתים) בין המקומיים לזרים מי יכול לשתות יותר ולכן אם אתם לא מעוניינים לשתות, אתם חייבים להמציא "תירוץ" בריאותי כגון בעיות בבטן כדי להימנע משתייה. למודאגים שביניכם, אציין רק שאנשי דיוידשילד לא יצאו כשידם על התחתונה במשתים השונים...

בארוחת הערב דנים המשתתפים בנושאים השונים על הפרק, בוחנים את ההצעות העסקיות ודנים בחוזים העתידיים. בארוחת הערב עצמה למעשה כבר מתקבלות ההחלטות השונות לגבי העסקה ומסוכמים הפרטים השונים, אך עקב השפעתו של הבייג'ו על קבלת ההחלטות, הן כולן נבחנות שוב מחדש בבוקר למחרת.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:


הצעה לביטוח רפואי בחו''ל

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

*על ידי לחיצה על 'שלח' אתה מקבל עלייך את תנאי השימוש של אתר דיוידשילד


למידע נוסף לחצו כאן

Davidshield סוכנות לביטוח חיים (2000) בע"מ.
החברה המבטחת- דיויד שילד חברה לביטוח בע"מ