חנוכיה או עץ אשוח - על חגים יהודים בחו"ל

דף הבית >> מאמרים >> כללי >> חנוכיה או עץ אשוח - על חגים יהודים בחו"ל

בפוסט זה נדון על הלבטים שיש בקרב ישראלים החיים בחו"ל בתקופה בה כל העולם חוגג מסביב את כריסטמס ואילו לנו היהודים יש חג משלנו, את חנוכה. המפגש בין החגים והחוויות שהם מעלים מעוררים הרבה תחושות ומחשבות על איך זה להיות ישראלי שחי בחו"ל?

שוחחנו עם כמה ישראלים שמתגוררים או התגוררו בעבר בחו"ל, בין אם במסגרת של רילוקיישן ובכלל, וקיבלנו מהם זווית אישית על השילוב בין החגים ובין האווירה בבית ובחוץ ואיך הרעיון של לחיות בעולם הגדול בא לידי ביטוי.

כיצד מתייחסים לכריסטמס בחו"ל וכיצד לחנוכה? האם יש התנגשות בין השניים?

  • שרית: אפשר לומר שאני קיבלתי החלטה לבצע הגירה לארצות הברית לפני מספר שנים. אני חגגתי שלושה חגי כריסטמס בלוס אנג'לס והדגש בהחלט היה על החג הנוצרי ולא היהודי. חנוכה אפשר לחגוג בארץ, אבל שם חווית הכריסטמס הייתה גדולה מהחיים.
    ידעתי שאני בחו"ל לזמן מוגבל של כמה שנים ספורות בלבד ולכן לא היה לי החשש של "איבוד" הזהות היהודית שלי. אני מאמצת בחום את מנהגי החג ומציינת אותו אפילו בארץ עם כרטיסי ברכה מיוחדים לחברים. אם אתה בחו"ל ולא נהנה מהחוויה ומהתרבות החדשה, אז אתה מפספס המון, לכן אני מאמצת בחום את החג.

     
  • אבי: אני ביצעתי רילוקיישן לארה"ב לפני מספר שנים טובות וחי בה כבר לא מעט זמן. נולדו לי ילדים בחו"ל ואני גר בקהילה יהודית בה ישנם גם לא מעט ישראלים. בתור קהילה ישראלית שחיה בחו"ל חשוב לנו מאוד לשים את הדגש על חג חנוכה, מדליקים כולם נרות ביחד והולכים לבית הכנסת בכל חג דתי.
    בשכונה שלנו לא תמצאו עצים או קישוטים לחג הכריסטמס, כי כולנו מנסים לשמור על המסורת היהודית שלנו. הילדים למדו בבית ספר מעורב ויכלו ליהנות מאווירת החג עם חברים, אבל אצלנו בבית ממש לא מושפעים מהחג הנוצרי. אם הילדים רוצים ליהנות מהחג הנוצרי, בבקשה - אבל לא בתוך הבית.

אחד מסמליו של הכריסטמס הוא עץ האשוח. האם אתם מכניסים עץ אשוח לבית בחג?

  • מורן: אני גרה בברזיל שזו מדינה נוצרית ולכן יש לנו עץ קטן וחנוכייה קטנה, אבל בעקרון אנו לא מדגישים אף אחד מהחגים באופן מיוחד, אנו מציינים את שניהם באופן שווה וללא חגיגות בולטות. את חגיגות הכריסטמס אנו בדרך כלל מבלים בחוץ עם כל החברים ולא רק כמשפחה. מבחינתי אנחנו כרגע ברזילאים לכל דבר ולכן חוגגים את החג יחד עם כולם ולא מסתגרים עם עצמנו כישראלים.
     
  • דניאל: אני גדלתי בארה"ב ולמדתי בבית ספר משולב ולכן גם הייתי מחובר למנהגים הנוצריים, דבר שלפעמים היה קצת מבלבל. לקח לי זמן להבין למה בבית לא מכניסים גם עץ בנוסף לחנוכייה. אני זוכר שכל הילדים היו מדברים על העצים שהם קונים ואני הרגשתי קצת נבוך. ביקשתי מההורים שלי שיקנו עץ גם כן, אבל הם לא הסכימו.
    באותה תקופה, מאוד כעסתי אבל אח"כ הבנתי שזה פשוט לא המנהג שלנו. אולי ההורים שלי יכלו להיות פחות קפדניים בנושא, אבל מצד שני אולי החיבור למסורת היהודית וההווי הישראלי בבית הם מה שגרמו לי לחזור לישראל ולהתגורר בה עכשיו.

האם אתם מזמינים חברים לחנוכה או שמעדיפים להתארח בכריסטמס?

  • שרית: כשגרתי בארה"ב נהגתי לחגוג באופן קבוע עם חברים אשר הוריהם חגגו את החג באופן מאוד מסורתי עם ארוחת חג מפוארת, פתיחת מתנות מסורתית בבוקר, שירים וקישוטים. היה כיף לחגוג את החג באופן מסורתי, אפילו שכולם שם היו יהודים.
     
  • ליאור: אני מתגורר כבר לא מעט שנים ביוון, שם נדיר לראות ישראלים ובהתאם קצת קשה לשמור על המנהגים. יש לנו חברים נוצרים שמזמינים אותנו לארוחת החג וגם אנחנו מזמינים אותם לחנוכה, רק שבמקום יוונים אנו מספרים על "סורים הלניסטים" בכדי למנוע מבוכה אפשרית. אנחנו לא חוששים שנאבד את הזהות שלנו כישראלים, למרות שגם כן קיים הרצון להיטמע בקהילה. אני לא חושב שזה יהיה כל כך נורא אם בעתיד הילדים שלי יפסיקו לחגוג את חנוכה והדגש יהיה יותר על הכריסטמס, מניח שזה תהליך טבעי של התאקלמות.

לסיכום, איך הייתם מסכמים את המפגש בין החגים בחו"ל?

  • שרית: אני מאוד מתגעגעת לחג וממליצה לכל מי שעובר לגור בחו"ל להרשות לעצמו להיפתח למנהגים חדשים, אולי הוא יגלה דברים נוספים שהוא יאהב. אחרי הכול, מעבר לארץ חדשה היא חוויה מאוד משמעותית וחבל לא להיפתח אליה וליהנות מהתרבות החדשה שנחשפים אליה.
     
  • דניאל: אצלי המפגש היה מתסכל. אני חושב שצריך לתת לילדים ליהנות מהחג, אחרת נוצר הרבה כעס ואנטגוניזם כנגד המסורת היהודית ואפילו כעס על החברים והמשפחה. בעיני הילדים חג הכריסטמס הוא פארק שעשועים ענק ומזמן, לכן מאוד כעסתי שלא נתנו לי להיכנס אליו. אם בעתיד אחזור להתגורר בארה"ב אאפשר לילדים שלי ליהנות מהחג, אבל עם תזכורת והסבר שזה לא החג שלנו. כשהם יגדלו הם יוכלו לבחור לבד, אני לא אכפה עליהם כלום.
     
  • אבי: אני לא מרגיש את המפגש, מבחינתי יש רק חנוכה. זה שיש כמה עצים מקושטים ומתנות בדרך לבית לא גורמים לי לשכוח מאיפה באתי או לרעות בשדות זרים. אני ישראלי, כך גם הילדים שלי ואני לא מתכנן שהמצב ישתנה. עם כל הכבוד לכריסטמס, אין על סופגניות ביתיות.

הצעה לביטוח רפואי בחו''ל

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

*על ידי לחיצה על 'שלח' אתה מקבל עלייך את תנאי השימוש של אתר דיוידשילד


למידע נוסף לחצו כאן

Davidshield סוכנות לביטוח חיים (2000) בע"מ.
החברה המבטחת- דיויד שילד חברה לביטוח בע"מ