החזרה הביתה

דף הבית >> מאמרים >> כללי >> החזרה הביתה

"אמא", בכה בני בן ה 8, חודשיים אחרי שחזרנו מאוסטרליה, "חבל שנסענו לאוסטרליה, אני השתניתי, והחברים שלי השתנו, זה כבר לא אותו דבר". (ליאת אראל שריסט)

החזרה הביתה, אחרי שליחות בחו"ל או רילוקיישן, היא תחום אשר בשנים האחרונות זוכה לתשומת לב מצד אנשי מקצוע שונים. יותר ויותר אנשים מדווחים על קשיים משמעותיים בהסתגלות לחזרה לארץ. לקראת היציאה ל Relocation, זוגות משקיעים משאבים רבים בהכנה לנסיעה. הם מתייעצים עם חברים, אוספים מידע, עוברים סדנאות, מכינים את הילדים לנסיעה, חושבים על קשיים אפשריים ומכינים מבעוד מאד פתרונות ודרכי התמודדות. ברור לכולם כי המעבר למדינה החדשה אינו קל, ודורש הערכות וגיוס כוחות לאורך זמן.

מפתיע לגלות כמה מעט מכל זה נעשה לקראת החזרה לארץ. התחושה העולה לקראת החזרה היא כי אין צורך להתכונן, כיוון שחוזרים למוכר ולידוע. לקראת הנסיעה ל Relocation, ההורים מוטרדים מהבדלי השפה והתרבות, מהשתלבות במסגרות החינוכיות והחברתיות. לעומת זאת, לקראת החזרה לארץ, ההורים פחות מודאגים מההשתלבות. קשיי השפה, הנתפסים כאחד המכשולים המרכזיים בהסתגלות ילדים - אינם קיימים. רמת אי הוודאות בנוגע לאופן ההתנהלות בארץ, במסגרות החינוכיות הפורמאליות והבלתי פורמאליות, נמוכה. קיימת תחושה של שליטה גבוהה יותר במתרחש, ובמקרה הצורך קיימים גורמי תמיכה רבים בארץ.

משיחות עם משפחות שחזרו, עולה באופן עקבי, כי בניגוד למה שציפו, חווית החזרה היא מורכבת ולא פשוטה. משפחות רבות מדווחות כי החזרה לארץ הייתה קשה אף יותר מהנסיעה.

אז למה כל כך קשה לחזור?

למשפחה החוזרת נדמה כי היא חוזרת למוכר ולידוע. אבל, במהלך השנים הם השתנו, הם נחשפו לתרבות חדשה וסיגלו לעצמם חלקים ממנה. הילדים שלהם השתנו - הם גדלו, הכירו חברים חדשים, ראו מקומות אחרים וגם הם, כמו הוריהם, סיגלו לעצמם חלקים מהתרבות החדשה.

במקביל, גם בארץ השתנו דברים. מקום העבודה השתנה, המשפחות והחברים שנשארו בארץ עברו גם הם חוויות במהלך השנים - חוויות בהן הם לא היו שותפים.

הפער מורגש גם בהיבט התעסוקתי. זה לא פשוט לחזור לשוק העבודה אחרי הפסקה של מספר שנים ויש צורך בחשיבה מוקדמת, הכנה ותכנון גם בהיבט זה.

באשר לילדים, החזרה עבורם עשויה להיות מורכבת. הילדים, מבלי לשים לב, הסתגלו לקודים תרבותיים וחברתיים חדשים. הם הסתגלו למערכת חינוך שונה, שבה ההתנהלות והחוקים אחרים וכעת הם צריכים לחזור ולהשתלב במערכת החינוך בארץ.

מכלול השינויים יוצר פער בין הצפוי למצוי. פער בין התחושה כי ההסתגלות של ההורים ושל הילדים בחזרה לארץ תהיה קלה, לבין החוויה בפועל שהיא קשה הרבה יותר.

אז מה עושים?

חשוב מאד להתכונן לקראת החזרה. כמו שהמשפחות מתכוננות לנסיעה - לומדות, מתייעצות עם אנשי מקצוע, מבררות פרטים טכניים ומתכוננות לחלקים הרגשיים משפחתיים, חשוב לעשות זאת גם לקראת החזרה.

ההכנה לקראת החזרה כוללת שלושה שלבים:

  • תכנון תהליכי הפרידה: גם לקראת החזרה לארץ, חשוב להקדיש זמן לנושא הפרידות. משפחות רבות חושבות כי כיוון שמדובר בתקופה קצרה יחסית, אין צורך בתהליכי פרידה. תקופה זו, גם אם מדובר במספר שנים בודדות, היא תקופה משמעותית עבור המבוגרים ובודאי עבור הילדים. אם נזכור ש 3 שנים מהוות רבע מחייו של ילד בן 12, נבין עד כמה זה פרק זמן משמעותי בחייו. הבדל משמעותי נוסף בין הפרידות בארץ, לקראת הנסיעה, והפרידות לקראת החזרה, קשור לעובדה כי בפרידות בארץ התחושה היא שהפרידה היא זמנית ובעוד מספר שנים נשוב להתראות. בפרידות בחו"ל, התחושה היא כי נגמרת תקופה שלא תחזור ולא תמיד ברור מתי יפגשו שוב, אם בכלל. לכן חשוב לתכנן את הפרידות בקפידה: לחשוב ממי רוצים להיפרד, מתי ובאיזה דרך.
  • עיבוד החוויה: חשוב לעצור ולבדוק מה הייתה משמעות הרילוקיישן עבור כל אחד מבני המשפחה, מה אני "לוקח" איתי בחזרה לארץ. תהליך העיבוד של החוויה מסייע "לקטלג" את התחושות והזיכרונות במקום המתאים, ולהפיק את המיטב מחווית הרילוקיישן.
  • חשיבה על קשיים אפשריים ודרכי התמודדות: חשוב להתכונן לקראת החזרה. צריך לקחת זמן, לחשוב על קשיים צפויים ולתכנן דרכי התמודדות. חשוב לא להישאר ברמה המופשטת, אלא להגיע עד לתכנון היישום לפרטי פרטים, ולשלבם בלוח הזמנים הצפוי. כדאי להתחיל זאת כ 3 חודשים לפני החזרה. הכנה לקראת החזרה צריכה להיעשות גם עם הילדים. רצוי לשוחח איתם, לבדוק איתם את המשמעות של החזרה עבורם. בשיחות אלו, יש לתת לגיטימציה למגוון רחב של רגשות, ולא להיבהל ממשפטים כמו "אני נשאר פה".

ניל ארמסטרונג אמר: "שתי הבעיות היחידות אותן אתה צריך לפתור כאשר אתה נוסע לירח הן איך להגיע לשם ואיך לחזור מהירח. אל תצא לדרך לפני שפתרת את שתי הבעיות". לסיכום, ברור היום כי הכנה לקראת החזרה חשובה לא פחות מהכנה לקראת הנסיעה, ארגונים רבים יותר ויותר הבינו כי חלק מ"חבילת" התמיכה בעובד היוצא לרילוקיישן צריך לכלול התייחסות גם לכיצד הוא חוזר מהרילוקיישן.

ליאת מרמלשטיין וליאת אראל שריסט
Relocation אתגר אישי וארגוני
058-4673415
הכותבות הן פסיכולוגיות חינוכיות מומחיות, העובדות כבר 10 שנים בתחום הכנה וליווי עובדים ומשפחותיהם בתהליך הרילוקיישן


הצעה לביטוח רפואי בחו''ל

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

*על ידי לחיצה על 'שלח' אתה מקבל עלייך את תנאי השימוש של אתר דיוידשילד


למידע נוסף לחצו כאן

Davidshield סוכנות לביטוח חיים (2000) בע"מ.
החברה המבטחת- דיויד שילד חברה לביטוח בע"מ