הוספת הודעה חדשה

דף הבית >> הוספת הודעה חדשה

לארכיון פורום מומחי ה-Relocation

חזרה לפורום

נושא:עבודה מכל מקום - איך עושים את זה נכון?

לאחרונה, עם ההתעוררות בעולם העבודה מרחוק (Remote work), הגיעו אלי שאלות רבות לגבי האפשרות לעבודה בחו"ל.
אז אם יש לכם לפטופ ומעסיק שבכל מקרה לא יודע מאיפה אתם עושים את העבודה, למה שלא תמצאו לכם אי אקזוטי או עיר אירופאית מגניבה לעבוד ממנה?
הדרך אל התשובה לשאלה הזאת (כמו כל דבר טוב) עוברת דרך 3 תחנות עיקריות - הגירה, מס וחוקי עבודה. וכדי לעבוד מכל מקום שהוא, בצורה חוקית, עליכם לקיים את תנאי כל אחת מ-3 התחנות.
הגירה - האם מותר לכם לעבוד מהמקום שבו אתם נמצאים? איך נכנסתם למדינה? בכניסה האוטומטית, הדרך שבה כל אחד מאיתנו רגיל לחלוף על פני פקיד ההגירה בנמל התעופה, הויזה שתקבלו היא ויזת תייר. זו ויזה שאינה מאפשרת עבודה במדינה בה אתם נמצאים. וכן, גם ישיבה בטברנה מול הים עם כוסית ראקי ולפטופ פתוח, נחשבת עבודה. בעיקר אם היא מייצרת רווחים - לכם או למעסיק שלכם.
מס - ואם כבר ייצרנו רווחים וביצענו עבודה, הרי שבעולם מתוקן, המדינה שעל אדמתה הפקנו את אלה, זכאית שנעביר לה את הנתח המוגדר על ידיה - המס.
ולבסוף חוקי העבודה - בתור עובד בעולם המערבי, כאשר אנו מבצעים עבודה (וכבר הסכמנו שגם בדיקת אימיילים בערסל עם קוקטייל בצד נחשבת עבודה) אנחנו זכאים לתנאים מסויימים. ותאורטית, אם התנאים האלה הופרו (ולמשל נדרשנו לעבוד מאותו ערסל צבעוני באמצע יום חופש, רחמנא לצלן) הרי שאנו זכאים לבוא בתלונות למעסיק. אבל על פי אילו חוקי עבודה? אה - החוקים של המדינה בה הופקה העבודה.
אז אחרי שהבנו את 3 התנאים, איך מקיימים אותם?
איך מוציאים ויזת עבודה? המעסיק צריך להוכיח למדינה שאתם נדרשים וראויים לעבודה בה.
ואיך משלמים מס למדינה? אל דאגה, המעסיק יפריש למדינה את הסכום הנדרש.
ומי דואג שתעבדו על פי חוקי המדינה? כבר הבנתם את הכיוון.. כן - אותו מעסיק.
אבל אם המעסיק שלכם הוא לא מהמדינה, האם הוא יכול לעמוד עבורכם בכל התנאים האלה?
כן, אם יקים ישות במדינה.
אבל.. האם הוא בעניין של להקים ישות במדינה?
התשובה היא שברוב המקרים הוא לא. ולהיפך - אחת הסיבות שתעצור אותו מלאפשר לכם לעבוד ממדינה זרה שבה אין לו ישות היא החשש מלהחשב על ידי רשויות אותה המדינה כבעל ישות מקומית (Permanent Establishment) במסגרתה עליו להצהיר על כל הכנסותיו, להפריש הפרשות ועוד.
אז מה עושים? מוותרים על החלום?
ממש לא.
כדי לעשות את זה נכון, יש שתי אפשרויות שעומדות בפניכם - הקמת עסק מקומי או עבודה דרך מעסיק מקומי "על הנייר" (באנגלית זה נשמע יותר טוב - (Employer of Record (EOR). לשתי האפשרויות יתרונות וגם חסרונות.
הקמת חברה היא סיפור לא טריוויאלי ותצטרכו עורך דין שיסייע לכם. בעיקר אם אתם לא דוברים את השפה המקומית. היתרון הוא שברגע שאתם עובדים דרך חברה, תוכלו להכיר בהוצאות הקשורות לעסק.
הפתרון הזה מצויין אם יש לכם יותר מלקוח אחד ואם יש לכם אישור לעבוד מהמדינה בה אתם נמצאים (למשל עבודה באירופה דרך אזרחות אירופאית). אבל אם אתם עובדים רק עבור מעסיק אחד, זה יכול להיות בעייתי. אמנם מבחינת מס והגירה אתם בסדר, אבל מבחינת חוקי עבודה המעסיק עלול להיתפס על ידי המדינה כמעסיק ישיר שלכם. זאת לא בעיה שלכם, אבל "ביום פקודה" אם יבוא לכם לתבוע אותו על הפרת חוקי עבודה, בבית משפט מקומי תוכלו לעשות זאת. זה שם אותו בחשיפה שהוא עלול לא להיות מוכן לה..
אז מה שנשאר לנו זה האלטרנטיבה השנייה - מעסיק מקומי "על הנייר" - EOR.
במסגרת הפתרון הזה חברה מקומית מעסיקה אתכם כעובדים שלה. היא מסדירה עבורכם את ההגירה (בדרך כלל תצטרכו לשלם סכום ראשוני לעורך דין שיטפל בהגירה שלכם), היא משלמת עבורכם את המיסים, והיא זאת שמבטיחה שההעסקה שלכם היא במסגרת חוקי העבודה המקומיים. בסוף החודש היא משלמת לכם משכורת ומוציאה חשבונית למעסיק המקורי שלכם, שמחזיר לה את השכר ששילמה לכם יחד עם הוצאות המעסיק על פי חוקי המדינה. אה, וכמובן יחד עם דמי טרחה עבור כל העבודה הזו שהיא עשתה עבורכם.
אז כן, הפתרון השני הוא כמעט מושלם. ה"באג" היחיד בו הוא באמת דמי הטרחה שיכולים להגיע ללא מעט מאות דולרים בחודש (עד 20% מהשכר שלכם!). הטיפ שלי הוא לחפש חברות EOR מקומיות ולא לרוץ לחברות הגדולות, שאמנם יש להן ישויות בכל העולם, אבל דמי הטרחה שהן גובות גבוהים מאוד. דמי הטיפול של החברות המקומיות יכולים להגיע גם לשליש מאלו של החברות הגדולות.
ולמי שמרים גבה ושואל אם הפתרון הזה חוקי לגמרי, אני יכולה להגיד שזה הפתרון המקובל היום בכל העולם ועל ידי החברות הגדולות והשמרניות ביותר. ואם להם זה טוב, כנראה שגם לכם.
שמחה לענות על שאלות נוספות!
טלי גורן
taly@expatika.org



אם אתה כבר רשום לחץ על כניסה לחברים

כדי להוסיף הודעה חדשה לפורום רילוקיישן, עלייך להירשם כחבר לחץ כאן להרשמה

הצעה לביטוח רפואי בחו''ל

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

*על ידי לחיצה על 'שלח' אתה מקבל עלייך את תנאי השימוש של אתר דיוידשילד


למידע נוסף לחצו כאן

Davidshield סוכנות לביטוח חיים (2000) בע"מ.
החברה המבטחת- דיויד שילד חברה לביטוח בע"מ